מגמת המחול קציר

על המגמה

מגמת המחול של בית ספר קציר קיימת כבר מעל 30 שנה והיא אחת המגמות הוותיקות והטובות בארץ בתחומה.

מגמת מחול "קציר" הוקמה בשנת 1986, מתוך הצורך בגוף אמנותי, שישמש לצרכי ביה"ס. מייסדות המגמה הן: דינה קורצ'יק ונורית רון.

המגמה מאפשרת לתלמידים מוכשרים בתחום המחול לפתח את יכולותיהם ולהשתלב בתוכנית מגוונת, עשירה, מחנכת ומאתגרת המשולבת בלימודיהם בביה"ס.

מטרות מגמת המחול נוגעות בשני תחומים: תחום מקצועי ותחום חינוכי.

בתחום המקצועי – היעד הוא להקנות לתלמידים ידע ומיומנות בתחומי המחול השונים, מעשיים ועיוניים כאחד.

בנושא המעשי – לשפר ולשכלל את יכולתם הטכנית והיצירתית של התלמידים.

בנושא העיוני – להקנות ידע ודעת בתחומים הקשורים לתולדות המחול ולגוף האדם, כמו גם הכרת יוצרים, אסכולות, יצירות, להקות, רקדנים מובילים בארץ ובעולם. המגמה שואפת להעניק לתלמידים את הבסיס והכלים הנכונים לקראת המשך דרכם המקצועית בתחום המחול ולתת להם כלים להיות צופי מחול בעלי ידע, הבנה, ביקורת ותרבות צפייה.

בתחום החינוכי – תלמידי המחול נדרשים למחויבות אישית, התמודדות עם אתגרים, אחריות, עבודת צוות, משמעת עצמית, חשיבה, פיתוח היכולת היצירתית, סובלנות, פתיחות ושיפור עצמי מתמיד.

חשובה ותורמת היא ההשתתפות באירועים בקהילה. למשל: הופעות באירועים שונים בקהילה, הופעות בפני תלמידי בית ספר, עזרה בהכנה והשתתפות בטקסי בית הספר.

המגמה השש שנתית מנוהלת על ידי הגברת מריולן גוטסמן וכוללת צוות מורים מקצועי מהשורה הראשונה.

המגמה היא שש שנתית – מכיתה ז' – י"ב. על מנת להתקבל יש לעבור מבחן קבלה לקראת כיתה ז', ובסוף כיתה ט'.

תלמידי התיכון במגמה מסיימים את לימודיהם ב-5 יחידות בגרות. הבגרות כוללת את המקצועות: בלט קלאסי, מחול מודרני, קומפוזיציה, תולדות המחול, מוסיקה ואנטומיה. בפני תלמידי המגמה המצטיינים עומדת האפשרות להרחיב את לימודיהם לעוד 5 יחידות בגרות, ע"י השתתפות בבחינה בתחום המעשי. הבחינה היא דרך תכנית מטעם הפיקוח על המחול במשרד החינוך הנקראת "רסיטל".

בכל שנה מתקיים "ערב מגמה" בו התלמידים מופיעים בפני אולם מלא הכולל בני משפחה, חברים, תלמידים ומורים מבית הספר קציר. ערב זה כולל יצירות של מורי המגמה, של התלמידים עצמם ושל כוריאוגרפים אורחים המעבירים סדנאות לתלמידים במהלך השנה. לאורך כל שנת הלימודים התלמידים יוצאים להופעות מחול שונות ברחבי הארץ ונחשפים למגוון גדול של סגנונות מחול, יוצרים ויצירות מהארץ ומחו"ל.

במסגרת החטיבה נלמדים המקצועות הבאים: בלט קלאסי, מחול מודרני, קומפוזיציה וג'אז.

במסגרת התיכון לומדים תלמידי המגמה: בלט קלאסי, מחול מודרני, קומפוזיציה, מוסיקה, תולדות מחול ואנטומיה.

לאורך כל שש השנים מקבלים התלמידים סדנאות אורח של כוריאוגרפים ויוצרים ישראלים שונים ו כמו כן, לומדים תלמידי המגמה רפרטואר ממגוון הסגנונות במחול המקצועי של כוראוגרפים מובילים בעולם ובארץ.

שעורי הבלט הקלאסי ולעיתים גם המודרני, מלווים בנגינת פסנתר מקצועית.

מגמת המחול קציר היא אחת המגמות היחידות שנהנית מספריית מחול עשירה ומגוונת, תודות לפנינה קלאפ מייסדת הספרייה.

צוות מגמת המחול מקווה להמשיך ולהוביל את מגמת המחול ברמה הגבוהה ביותר, לגאוות בית הספר ע"ש אהרון קציר.

צוות המגמה

מריולן גוטסמן

רכזת המגמה ומורה לבלט קלאסי

בעלת תואר BA מ- National Ballet Academy, Amsterdam, Holland , בעלת תעודת הוראה מהאקדמיה למחול ולמוסיקה ירושלים.

רקדה באופרה של אמסטרדם הולנד, הבלט הישראלי Ballet Manhattan, New York ,

 RRC Dance Company, Holland. השתתפה בפרויקטים שונים לטלוויזיה ההולנדית והישראלית, רקדה בשני סרטים של גולן & גלובוס.

לימדה בביכורי עיתים, ת"א, האנסמבל הירושלמי, בת שבע 2, מחולה, Ballet Manhattan, Flex Point Ballet Center, Holland, מורה אורחת באקדמיה למחול רוטרדם, Korzo Theatre Project, Holland, השתלמות מורים, ביכורי עיתים ת"א, תיכון של האקדמיה למחול ומוסיקה, ירושלים, קורסי קיץ מתא"ן.

מורה אורחת בבי"ס "אלון" לאמנויות ובלהקת המחול "קמע".

משנת 2014 – 2016 מורה במכללת "סמינר הקיבוצים", במסלול להכשרת מורים למחול ותנועה.

משנת 1998 רכזת מגמת המחול בחטיבה עליונה.

משנת 2006 רכזת מגמת המחול של קריית החינוך ע"ש אהרון קציר.

מיכל בן בסט

מורה לקומפוזיציה

יוצרת עצמאית ומורה למחול מודרני וקומפוזיציה. בוגרת ביה"ס לאמנויות המחול במכללת סמינר הקיבוצים – תואר ראשון B.ED .זוכה במלגת כוריאוגרפיה ע"ש שרת – קרן התרבות אמריקה-ישראל לשנת 2006 . העלתה מופע מחול live בשילוב ווידאו דאנס בפסטיבל Vdance 2007 בסנימטק, ווידאו דאנס שהוקרן בפסטיבלים שונים ברחבי הארץ ובאנגליה. עבודתה האחרונה Bubbleon עלתה בתיאטרון בית תמי בקיץ 2009 . לימדה במספר מגמות מחול ובתי ספר למחול שונים ברחבי הארץ .
כיום מנהלת הצגה וחזרות ועובדת עם מספר רב של כוריאוגרפים; ברק מרשל, סאלי אן פרינדלנד, אור מרין, מאיה לוי ועוד… בנוסף מלמדת מחול מודרני וכוריאוגרפיה במגמת המחול בתיכון לאומניות אלון ברמת השרון ובמגמת המחול בביה"ס "קציר" ברחובות, חטיבה ותיכון.

שירי לילוס

מורה למקצועות התיאורטיים במחול

בוגרת מגמת המחול בתיכון "תלמה ילין". בעלת תואר B.ed בהוראת מחול ו M.ed במסלול לאוריינות חזותית בחינוך במכללת סמינר הקיבוצים. מורה למחול, מלמדת את המקצועות התיאורטיים לבגרות במחול. מדריכה בפיקוח על המחול במשרד החינוך בתחום ההשתלמויות המקוונות והבחינות המתוקשבות.

מלמדת את שלושת המקצועות העיוניים (תולדות המחול, מוסיקה למחול ואנטומיה יישומית למחול) בתיכון "קציר".

 

 

אילנה שטאייר-עומר

מורה למחול מודרני

בעלת Ed.B ותואר ראשון במחול ותנועה ממכללת סמינר הקיבוצים, כמו כן, בעלת תעודת הוראה מבית הספר למחול American Dance Theater Alvin Ailey בהוראת טכניקת המחול של Lester Horton. בוגרת בית הספר למחול בת-דור תל אביב, ורקדנית לשעבר בלהקת המחול בת-דור תל אביב. בשנת 1999 עברה להתגורר בניו יורק ורקדה בלהקת Earl Mosley's diversity of dance  שם רקדה כ-8 שנים.  עם חזרתה לארץ בשנת 2007 השתתפה בתכנית 'נולד לרקוד' עונה 3. כיום מלמדת במגמת המחול "קציר" ברחובות, במגמת המחול מוסינזון בהוד השרון , ובבית הספר למחול במרכז קהילתי צהלה בתל אביב.

מלמדת מחול מודרני בטכניקת "הורטון" בתיכון "קציר".

שירה רוזנטל

מורה לבלט קלאסי

בעלת תואר B.ed ותעודת הוראה במסלול מחול ותנועה, מכללת סמינר הקיבוצים, תחת מלגת הצטיינות. בעלת תואר הנדסאי בעיצוב גראפי והפקות דפוס, מכללת הדסה, תחת מלגת הצטיינות. השתלמה כרקדנית במסגרת חילופי סטודנטים ב- Artez Dance Academy, הולנד. בעלת ניסיון כרקדנית בפרויקטים עצמאיים בארץ. מורה מנוסה לבלט קלאסי, מחול מודרני וקומפוזיציה. כיום מרכזת מגמת מחול בחטיבת הנגיד בהרצליה, ומלמדת בלט קלאסי בחטיבת קציר א' ברחובות.

 

אחיה אביזמר

מורה לג'אז

בוגר סמינר הקיבוצים והאקדמיה למוסיקה ומחול בירושלים.

בעל תואר ראשון ותעודת מורה בכיר מוסמך במחול.

רקד במחזות זמר שונים  בארץ, והשתתף בתוכניות טלוויזיה שונות ובקליפים לזמרים.

מלמד ג'אז בחטיבת הביניים "קציר א'".

 

ספיר שלו

מורה למחול מודרני

בעלת תואר B.D ותעודת הוראה מטעם האקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים.

בוגרת מגמת מחול בתיכון 'בן גוריון' שבנס ציונה, בוגרת ה'מסלול להכשרת רקדנים' בניהולם האמנותי של נעמי פרלוב ואופיר פטר דגן.

מורה מוסמכת מטעם האקדמיה האמריקאית לבלט AAB ומגישה תלמידים למבחני 'פרסי הביצוע'.

מורה למחול מודרני ובלט קלאסי .מלמדת בלט קלאסי ומחול מודרני בבית ספר לתנועה ומחול שבקריית התרבות נס ציונה ובמגמת המחול של חטיבת הביניים 'קציר'.

מנהלת חזרות ב'מסלול להכשרת רקדנים' ואסיטנטית של נעמי פרלוב.

 

 

רות אסא

מורה לקומפוזיציה ומקצועות תיאורטיים במחול

בעלת תואר B.ed ותעודת הוראה מטעם מכללת סמינר הקיבוצים, תחת מלגת הצטיינות. בעלת רישיון הוראה של משרד החינוך. בוגרת אולפנת המחול "יואב", שבכפר מנחם.

מורה לבלט קלאסי, לגילאי א'-ו', מחול מודרני לחט"ב ויצירה לתיכון, באולפנת המחול "יואב", שבכפר מנחם.

הנחתה השתלמויות מקוונות למורים למחול, מטעם הפיקוח על המחול.

מלמדת קומפוזיציה ואת כל המקצועות התיאורטיים במחול: תולדות המחול, מוסיקה למחול ואנטומיה יישומית למחול.

תכנית הלימודים 

מקצועות הלימוד

בלט קלאסי

סגנון הבלט הקלאסי הוא ריקוד הבנוי על טכניקת הבלט הקלאסי. טכניקה זו הינה הבסיס למקצועות המחול הנוספים. בסיס בבלט הקלאסי יסייע לתלמידים גם בסגנונות האחרים, הן מבחינה פיזית והן מבחינת הטרמינולוגיה.

ראשיתו של הבלט עוד בתקופת הרנסאנס והבארוק. רוב המונחים ומושגי הבלט הומצאו בתקופה זו.

ארבעת עקרונות הבלט הם: עבודת ה"פוינט" (pointe work), סיבוב הירך החוצה (turn out), הקפדה על מנח "ארבעת הנקודות" ושמירה על גו זקוף.

מקור מושגי הבלט הוא בשפה הצרפתית, כאשר פירוש המושג יתאר את התנועה המחולית.

לדוגמא: תנועת ה"גליסד" (), פירושה "החלקה" והיא מתארת סוג של קפיצה שאיכותה מתארת החלקה.

מבנה השיעור זהה בכל האסכולות והוא בנוי מ-3 חלקים עיקריים:

  1. עבודת בר

  2. עבודת אמצע/מרכז

  3. תרגילי התקדמות מהפינה

הדיסיפלינה של הבלט הקלאסי בנויה מ"סרגל מאמצים" הדרגתי, אשר מתאים לרמות וגילאים השונים.

שיעורי הבלט מלווים במוסיקה חיה, המתנגנת על ידי פסנתרים מקצועיים, שזוהי עבודתם.

 

מחול מודרני

שיעור מודרני בטכניקת הורטון (אילנה שטאייר-עומר)

לסטר הורטון פיתח את טכניקת המחול המודרני The Lester Horton Technique- בקליפורניה. הוא היה הכוריאוגרף הראשון שפיתח טכניקת מחול מודרני מקודדת בחוף המערבי של ארה"ב.

הפילוסופיה של הורטון הייתה שטכניקה זו צריכה להרגיש כאילו היא באה מגוף הרקדן אשר מבצע אותו, לפי יכולותיו האישיות, ולא כאילו "הלבישו" את הטכניקה עליו.  לא על ידי חיקוי אלא מתוך הבנה.   הורטון  עבד שנים רבות על פיתוח וקידוד טכניקה זו. הוא חיבר תרגילים רבים אשר מטרתם הייתה להפעיל ולבודד כל איבר בגוף. הוא האמין כי בעזרת טכניקה זו, יהיה הרקדן מסוגל להשתלב בכל סגנון.  הורטון רצה ליצור רקדן אינטליגנטי, חזק וורסטילי  בלי שיהיה מקובע לסגנון אחד בלבד. לכן שילב בטכניקה שלו אלמנטים מתוך טכניקת הבלט הקלאסי, וכן אלמנטים מהג'אז כגון תנועות אגן ובידוד שרירים Isolations.  הצורות  בטכניקה קלות להבנה ופשוטות. ויש שימוש בכל מישורי התנועה.

למוסיקה תפקיד חשוב בטכניקת הורטון. עבודה במקצבים שונים, בספירות משתנות ובאחידות יתרגלו את הרקדן המבצע הן בהיבט הפיזי והן בהיבט המנטאלי. הרקדן לא יישען  על תבניות מוסיקאליות מוכרות אלא יצטרך להיות ערני  לקצב המסוים השייך לכל אחד מן התרגילים.

כל תנועה תשאף להגיע לקצה גבול היכולת התנועתית של הרקדן מן המפרק החוצה אל האיבר, ומן האיבר החוצה אל החלל.

 

קומפוזיציה (כוריאוגרפיה)

כוריאוגרפיה היא ארגון תנועה בחלל ובזמן, התוצר הסופי של תהליך הכוריאוגרפיה הוא יצירת מחול המיועדת להופעה בפני קהל ויש בה ביטוי שהוא מעבר לתנועות עצמן. התהליך הכוריאוגרפי מטבעו צריך שיהיה בו תהליך יצירתי, חיפוש, חקר וביטוי אישי. תהליך זה כרוך באימון רב ובפיתוח של מרכיבי המחול וההבעה המגוונים. תכנית הלימודים בכוריאוגרפיה מכוונת להכשיר את התלמידים לחבר יצירת מחול תוך התנסות מעשית. התוכנית מכוונת לאפשר לתלמידים פיתוח וצמיחה אישית בדרך של גילוי, חקר, פתרון בעיות, התמודדות עצמית וקבלת החלטות. באמצעות יצירת מחול ניתנת לתלמידים אפשרות לבטא את עולמם הפנימי: דמיון, רגשות, מחשבות, רעיונות, ועמדות ערכיות וכן לבטא את ניסיון החיים שלהם, להגיב לסביבה החומרית, התרבותית, החברתית בה הם חיים.

הקומפוזיציה בנויה משני שלבים: פיתוח חומר תנועתי וחיבורו לרצף תנועתי. פיתוח החומר יעשה באמצעות אלתור (אימפרוביזציה), גירוי שמיעתי, ויזואלי וגירוי רעיוני או מילולי. החומר שנוצר יעובד למבנה כוריאוגרפי (סולו, דואט, טריו ועוד).

בשיעור משולבות משימות מונחות, לימוד ותרגול עצמאי על ידי התלמיד, צפייה מונחית במסגרת הכיתה ומשוב עמיתים.

 

ג'אז

ריקוד הגאז הינו סגנון קצבי, מרתק, סוחף ומהנה, אשר שאב את הייחודיות שלו מהתרבות השחורה האפריקאית, אשר הביאו איתם העבדים השחורים לאמריקה בראשיתה. אותם עבדים הביאו איתם לאמריקה מקצבים מרתקים, באמצעותם היו מתקשרים בין הכפרים השונים במעבי הג'ונגלים מהם הגיעו, וכמו כן היתה להם תרבות ענפה של ריקודים ססגוניים אשר נתנו ביטוי לחיי היומיום בכפר, ריקודים שמחים למשל הולדת ילד, חתונה, ריקודי תודה לציד מוצלח או תודה לגשמי ברכה וכד'.

עם השנים אימץ האדם הלבן את הסגנון העליז והשמח ופיתח ממנו סגנון מקצועי אשר בא לידי ביטוי בהצגות, מחזות זמר, סרטים ותכניות בידור.

הריקוד לווה במוסיקה ותנועה קצבית, כמו כן ספג לתוכו השפעות שונות של סגנונות "שואו" שונים דבר שגרם לסגנון להפוך להיות סגנון רב-גוני אשר משתלב כמעט בכל מקום ובכל זמן.

PBT

שעורי PBT – תכנית חדשנית אשר פותחה ע"י Marie Walton-Mahon במיוחד לתלמידים, ומיועדת להעמיק את ההבנה של תנועת השרירים הפועלים בטכניקת הבלט. שיטה זו מיועדת לקדם את הטכניקה של הבלט הקלאסי בנוסף לשעורי הבלט. השנה שיעורים אלה נלמדים באופן קבוע בכיתות י' ויא'.

 

 

מקצועות תיאורטיים

תלמידות המגמה לומדות היבטים תיאורטיים במחול בהיקף של 3 יח"ל לפי החלוקה הבאה:  תולדות המחול 2 יח"ל, אנטומיה יישומית למחול 1/2 יח"ל ומוסיקה למחול  1/2 יח"ל.

הלמידה מגוונת ונעה בין הוראה פרונטלית, עבודות חקר ולמידה באמצעים ממוחשבים.

תולדות המחול

תחום תיאורטי המהווה תשתית משותפת לכל תחומי הדעת של מקצוע המחול ומאפשר התבוננות מושכלת במחול כמשקף חברה תרבות ואומנות. באמצעותו ניתן לפתח מתודולוגיות של חקר והערכת יצירות מחול . במסגרת לימודי תולדות המחול יחשפו התלמידות להיבטים מתחום ההיסטוריה, הפילוסופיה, הסוציולוגיה והאסתטיקה.

 

מוסיקה למחול

התלמידות יכירו את המוזיקה כאמנות הנמצאת בדיאלוג עם המחול ומשולבת בו וכן שיעשו שימוש מושכל במוזיקה בעת שילובה במחול. התכנית מכוונת להפגיש את התלמידות עם אבני היסוד, המרכיבים המוסיקאליים ורפרטואר מוסיקלי רלוונטי למחול. הוראת תולדות המוסיקה לתלמידי מגמת המחול מתמקדת במוסיקה האמנותית המערבית

 

אנטומיה יישומית למחול

עוסקת בהכרת מערכות גוף האדם הקשורות ישירות לתנועה (שלד ושרירים) ויישום ידע תיאורטי זה על מנת לספק תמיכה לתחומים המעשיים של פעילות גופנית בכלל ושל מקצועות המחול בפרט.  מטרת לימוד התחום לצייד את התלמיד בידע על מנת שיוכל להכיר את היכולות הגופניות שלו ולאפשר לו שימוש נכון ויעיל יותר בגוף, תוך הימנעות ממתח ועומס מיותרים ובכך לסייע לצמצם פציעות מחול שהן רבות ופוגעות לעיתים תכופות מדי בשגרת השיעורים והחזרות.

יצירת קשר

מריולן גוטסמן, רכזת המגמה: 050-8661559

מזכירות חטיבה: 08-9471653 

מזכירות תיכון: 08-9476636

פקס ביה"ס: 08-9460179

טלפון של הנהלת חשבונות: 08-9362397

כתובת מייל המגמה: katzirmachol@gmail.com

כתובת: רח' דב קליין 1, רחובות / חנה אברך 25, רחובות.

 

אתם גם מוזמנים להצטרף אל דף הפייסבוק של המגמה – "מגמת מחול קציר", לפרסומים ועדכונים חדשים!

קישור לאתר המגמה:  https://www.katzirmachol.com/

 

הגדרות כלליות כניסה למערכת