ביוטכנולוגיה

 

ביוטכנולוגיה הוא מקצוע רב תחומי הכולל נושאים מתחום  הכימיה, הביולוגיה,  הפיזיקה והמחשבים, ובכל זאת במה נבדל המקצוע הזה מהתחומים המדעיים האחרים?

בביוטכנולוגיה מושם דגש על יישום הידע הנלמד במקצועות המדעיים לתועלת האדם ורווחתו.

הידע מיושם באמצעות שימוש  במערכות ביולוגיות  הכוללות וירוסים, תאים של:  חיידקים ,

פטריות, בע"ח וצמחים וחומרים המופקים מתאים אלה כמו חלבונים, סוכרים, שומנים וחומצות

גרעין (RNA,DNA)   . או לחילופין באמצעות תוכנות מחשב המדמות מערכות ביולוגיות.

לימודי הביוטכנולוגיה נשענים על מקצועות היסוד של הביולוגיה:

מיקרוביולוגיה – תחום העוסק  בחיידקים, וירוסים , יצורים קטנטנים אחרים. חלקם מזיקים

לאדם וחלקם מועילים מאד. פרק זה כולל התנסות מעבדתית מורחבת

גנטיקה- תחום העוסק במידע התורשתי , באופן הצפנתו בDNA , בתהליכים המובילים לביטויו

של המידע, ובבקרה של תהליכים אלו.

תחום הנגזר מהגנטיקה הוא ההנדסה הגנטית .

אימונולוגיה– תחום העוסק במערכת החיסון , במאפייניה, מרכיביה ובתהליכים המתרחשים בה.

ביוכימיה – התחום העוסק בהיכרות מעמיקה עם המולקולות המשתתפות בתהליכים השונים בגוף החי.

מבנה תכנית הלימודים

ביוטכנולוגיה היא מגמה טכנולוגית ולכן התלמידים הבוחרים בה , לומדים שלשה מקצועות המהווים את השדרה של התוכן המקצועי. כמפורט בטבלה הבאה :

*המקצוע  מערכות ביוטכנולוגיות מוכר במוסדות להשכלה גבוהה ומזכה בבונוס. נמנה עם המקצועות הטכנולוגיים-הנדסיים המוכרים בטכניון לצורך בונוס מוגדל במצרף. https://admissions.technion.ac.il/calculation-of-the-median-grade

נושאי הלימוד במקצוע מערכות ביוטכנולוגיות

בהתאם לתכנית הרפורמה בחטיבות העליונות, 30% מנושאי הלימוד בכל מקצוע  יהיו פרקי הרחבה

והעמקה, הערכת התלמיד לגבי נושאים אלה תהיה בית ספרית. 

70% מנושאי הלימוד בכל מקצוע הם נושאי חובה והערכת התלמיד לגביהם היא חיצונית.

להלן פירוט של החלוקה

1.מבוא לביוטכנולוגיה

2.הנדסה גנטית

3. תרביות תאים

4.אימונודיאגנוסטיקה

5. חקר מתוקשב וביואינפורמטיקה

6.סיורים

ביוקטליזה הכוללת את הנושאים הבאים:

1.היכרות עם עבודת מעבדה

2. לימוד תוכנת אקסל

3.קביעת ריכוז חומרים בתמיסות

4.אפיון חלבונים

5.אפיון פעילות אנזימים

6.קינטיקה אנזימטית

7.קיבוע תאים ואנזימים

6. ניקוי חלבונים , לימוד תוכנת protlab

נושאי חובה         70%                                                          נושאי הרחבה והעמקה   30%

מבנה בחינת הבגרות במערכות ביוטכנולוגיות

הבחינה במערכות ביוטכנולוגיות היא בחינה מתקשבת, להלן הרכבה

המקצוע יישומים ביוטכנולוגים –  פרויקט גמר 5 יח"ל

מטרות

1.קירוב בני הנוער לפעילות מחקרית יישומית במוסדות מחקר ובתעשייה תוך התנסות מעשית ולמידה פעילה

2.פיתוח דרך חשיבה מחקרית בהתמודדות עם סוגיה מדעית יישומית

 3.התעמקות בבסיסי ידע תיאורטיים רלוונטיים

4.התנסות מעשית בשיטות עבודה מחקריות ובמכשור מתקדם

5.פיתוח אחריות ושותפות לעבודה בצוות החותר בצוותא להשגת מטרה

6.פיתוח בטחון עצמי ויכולת הצגת עמדה הן ברמת הידע והן ברמת ערכים ואתיקה (הצגה בפני עמיתים ובפני בוחן חיצוני)

7.פיתוח מיומנויות שיח עם הקהילה במטרה לקרב אותה להבנת תרומתו של המחקר הביוטכנולוגי לחברה ולפרט

פירוט מאפייני פרויקט הגמר בהיקף 5 יח"ל

*מקצועות הלימוד בחינוך הטכנולוגי יכולים להיות חלק מהתוכנית למעורבות חברתית קהילתית, שכל בוגר במערכת החינוך מחויב בה לצורך זכאות לבגרות

עם סיום כתיבת העבודה במהלך כתה יב, יבחנו התלמידים מול בוחן חיצוני,

להלן מרכיבי הערכה של הפרויקט.

פרויקט הגמר בבי"הס

בצוע פרויקט הגמר של תלמידי הביוטכנולוגיה בביה"ס נעשה בהנחיית צוות חוקרים ממכון וייצמן ומכון דוידסון.

נושא המחקר לו שותפים תלמידינו, הוא: יצור האנזים PON1 המפרק  גז עצבים.

מדובר בנושא אקטואלי מאד, באמצעותו לומדים התלמידים לנהל עבודה מחקרית מורכבת

מאד ובנוסף  רוכשים את מיומנויות הכתיבה האקדמית.

פריסת נושאי הלימוד של מקצועות המגמה

למה כדאי ללמוד ביוטכנולוגיה?

  • רלוונטיות
  • רמה מדעית טכנולוגית גבוהה
  • עבודה מעבדתית עדכנית, במעבדות משוכללות ומתוקשבות
  • תכנית לימודים דינמית
  • פיתוח כשרים קוגניטיביים גבוהים
  • תעודת בגרות טכנולוגית 15 יח"ל
  • בונוס גבוה באוניברסיטאות
  • ניתן להמשיך ללימודי הנדסאי בעתודה הטכנולוגית

 

כניסה למערכת
שינוי גודל גופנים
ניגודיות